ihon ärtyminen

Käytettävät aineet ajon jälkeen
Elevator
Viestit: 337
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 20:22
Paikkakunta: Paimio

ihon ärtyminen

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Meillä jokasella ajajalla on varmaan omat tavat miten ajosta tulee mahdollisimman mukava ja tuloksesta miellyttävä. Mullakin on omat rutiinini millä mennään. Pitkän suihkunkin jälkeen on iho aika hyvässä mallissa ajoa varten. Yleensä levitän suihkun jälkeen kasvoihin vähän rasvaisempaa perusvoidetta preshaveksi, stroppaan veitsen ja liotan sudin. Saippuasta riippuen lataus, vaahdotus ja levitys, ajo ajan kanssa rauhassa nautiskellen. Tulos on näillä metodeilla säännöllisen hyvä.

No taas sitten viime perjantaina intouduin "kylmiltään" ilman sitä suihkua näyttämään sukulaismiehelle märkäajon perusteet. Hänellä oli jo kiire reissunpäälle ja aavistuksen hätäillen läksin sitten asiaan. Niinhän siinä sitten kävi että preshave jäi turhan huonoksi ja kosti perästä:) Alunakiven kanssa ja oli selvää että tällä kertaa iho kyllä joutui tavallista kovemmalle.

Mulla on kaulanalueen parralla taipumusta lähteä kasvamaan sisäänpäin, helposti niin käy jos jää se preshave huonoksi. Nyt taas on vähän sitä ongelmaa ja asiahan hoituu ajan kanssa. Olisi pitänyt käyttää saipuana tuttua ja turvallista arkostickiä tällä kertaa. Sen levitys suoraan puikosta kasvoihin toimii erittäin hyvänä suojana jos on vähän optimia kiireempi hetki. Nyt tuli ajettua wool fatin kanssa, se on viimeisin ihastus, mutta ei mulle tälläiseen kiirehtimiseen oikea vaihtoehto.

Mitenkäs te muut hoidatte tälläiset nopeamman kaavan ajot? Onko erityisiä tuotteita tai muita tapoja joilla homma onnistuu vähemmälläkin hautomisella?

Ja mitä sukulaismieheen tulee, koukutettu on, annoin veitsen lainaan ja se on nyt menoa:D


Lensu
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:47

Re: ihon ärtyminen

Viesti Kirjoittaja Lensu »

Nopean ajon suoritan seuraavasti. Ensimmäiseksi pehmitän parran alueen mahdollisimman kuumalla vedellä. Seuraaksi levitän kasvoille öljyn https://www.americancrew.com/products/s ... -shave-oil . Parran vaahdotanesimerkiksi Omegan shaving cream voiteella. Varsinainen parranajo partahöylällä. Lopuksi partabalsami rauhoittamaan ihoa.
YahaRi
Viestit: 4
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 17:22

Re: ihon ärtyminen

Viesti Kirjoittaja YahaRi »

Itse menettelen seuraavasti: kasvojen pesu oliiviöljypohjaisella saippualla. Sitten preshave öljy, jos käyttää, MUTTA OLEELLISINTA mielestäni on, että lataa sudin ja vaahdottaa naaman ajatuksella niin aikaisessa vaiheessa kuin mahdollista. Sitten rauhassa stroppaus ja tähän kaikkeen yhteensä menee se viitisen minuuttia. Sitten taas sudin kanssa kunnon pyörittelyt ja sen jälkeen itse voin ajaa ihan normaalisti, kuin suihkun jälkeen. Sitten kylmä vesi- alunakivi- kylmä vesi - partavesi. Jos sitten partaveden kuivuttua ei vielä ole kongi kumahtanut, niin lopuksi LV kosteusvoide naamaan.

Elikka ehdotukseni on, että jos aikaa on rajallisesti, niin kannattaa viettää se vaahto naamassaan.
Jaatinen1982
Viestit: 24
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 18:25
Paikkakunta: Harjavalta

Re: ihon ärtyminen

Viesti Kirjoittaja Jaatinen1982 »

Ensin opetellaan ajamaan taiteen sääntöjen mukaan parta ja jossain vaiheessa herää kysymys kuinka nopeasti saa hyvän parranajon, jos ei ole aikaa hirveästi.

Itsellä aikaa menee parranajoon kaikkineen se viisitoista minuuttia. Joko suihkussa tai lämpimällä vedellä kasvojen pesu. La Tojan partavoidetta, ei haittaa vaikka sutia ei olisi ehtinyt liottamaan. Teen aika "vetisen" vaahdon ja sudin naaman. Sen jälkeen partaveitsen stroppaus ja ajo myötäkarvaan, uusi vaahdotus ja ajo myötäkarvaan ja sen jälkeen kylmällä vedellä pesu ja kosteusvoide naamaan.

Partaveitsen terävyys korostuu, jos ei ehdi hirveän hyviä alkuvalmisteluja tehdä ja itse jätän ajamatta vastakarvaan, jos on vaatimattomat alkuvalmistelut. Tänä aamuna ajoin tällä tyylillä viikon sängen ja ei minkäänlaista ihoärsytystä tälläkään kertaa.
"Joskus asioiden eteenpäin meneminen ja muuttuminen ei tarkoita kehittymistä"
T:mi Juha Hämäläinen
Partaveitsen teroituspalvelut ja kaikkea kivaa nahasta www.juhahamalainen.eu
Elevator
Viestit: 337
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 20:22
Paikkakunta: Paimio

Re: ihon ärtyminen

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Se on vähän ihosta kiinni tämä asia sanoisin, eilen tein testin iltasella. Omia ajoveitsiä teroitan enemmän kuin tarpeeksi, siitä ei ajomukavuus kiinni ole ainakaan. Enemmänkin omalla kohdallani olen kokenut tärkeäksi nuo kemikaalit, minulle kaikki eivät sovi, osa ei sovi kertakaikkisesti ollenkaan.

Eilinen resepti oli: Parin minuutin ajaksi kuuma pyyhe naamalle, sillä aikaa Arkosta vaahtoa ja veitsen stroppailua. Sen parin minuutin päätteeksi Arkostickiä suoraan naamaan runsaamman veden kanssa ja kupista vaahtoa sudin kanssa perään, pari minuuttia vielä pyörittelin sudin kanssa vaahtoa kasvoilla. Ajo kahteen suuntaan välillä vaahtoa lisäten. Ajon jälkeen huuhdoin kasvot kylmällä vedellä, perään alunakivi ja taas kylmä vesi. Cliniquen post shave balsami ja myöhemmin Dermosil FaceExtra voidetta. Eilinen ajo oli nopea ja miellyttäväkin. Tuolta kaulasta, siellä mihin parta loppuu, siellä on ne omat arat alueet, siellä se iho voi joskus rikkoontua vaikka olisi kuinka alustanut. Tänään iho ei vaikuttanut mitenkään ärtyneeltä. Yleensä mä ajan parran kaksi maksimissaan kolme kertaa viikossa, tykkään pienestä sängestä ja toisinaan saattaa mennä viikkokin välissä. Nyt ajattelin kokeilla ajamista joka päivä viikon ajan, katsotaan miten iho voi viikon päästä :D
Lensu
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:47

Re: ihon ärtyminen

Viesti Kirjoittaja Lensu »

Itse olen huomannut, että kaulan alueella - missä parta loppuu - on kaikkein haasteellisin kohta, koska parta kasvaa siellä niin moneen suuntaan. Sitä kohtaa ajettaessa korostuu ihon kiristäminen. Jos iho on löysällä, niin silloin ihon ärtyy todella helposti.
Elevator
Viestit: 337
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 20:22
Paikkakunta: Paimio

Re: ihon ärtyminen

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Lensu kirjoitti:Itse olen huomannut, että kaulan alueella - missä parta loppuu - on kaikkein haasteellisin kohta, koska parta kasvaa siellä niin moneen suuntaan. Sitä kohtaa ajettaessa korostuu ihon kiristäminen. Jos iho on löysällä, niin silloin ihon ärtyy todella helposti.
Varmaankin jos tekee työkseen parranajoa se on aika tärkeää että pystyy arvioimaan miten asiakkaan iho tulee reigoimaan ajoon. Kävin toisinaan kokoparran aikaan parranmuotoilussa, turussa Hoviparturissa. Pari kertaa leuan alunen ajettiin veitsellä hyvällä menestyksellä. Leena onkin ollut käsittääkseni yksi harvoista partureista turussa joka yleensäkkään on ajanut veitsellä kaikki ammattivuotensa jostakin 70-luvulta lähtien. No mutta anyway, ensimmäisellä kerralla iho punoitti melkoisesti, mutta laskeutui päivän aikaan. Se taisi johtua ennenkaikkea partavedestä joka ei ollut oikein sopivaa minulle. Toisella kerralla kielsin laittamasta partavettä, mutta muuten en siitä kerrasta paljoa muistakkaan, oli muutakin mielessä, seuraavana päivänä oli häät, pastori, morsian ja kaikki :?

Toisten iho tuntuu kestävän ajamista miten vain, ajetaan myötäkarvaan, sivukarvaan ja vastakarvaan, minun on viisainta jättää yleensä työ puoleentoista vaiheeseen. Ihan tuo em. parran alaraja on sen verran herkkä että sen teen aina erityisen varoen lisäten alueelle ihan viimeiseksi viimeistelyksi vaahdon lisäyksen kanssa. Sitten on näitä kertoja mistä tämä topic lähtikin, se kiireen tuntu.
MikaK
Viestit: 6
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 11:00

Re: ihon ärtyminen

Viesti Kirjoittaja MikaK »

Kiireisimmät ajot teen höylällä ja veitsen kanssa pelataan aina kun aikaa on riittävästi.
Charun
Viestit: 95
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 07:19

Re: ihon ärtyminen

Viesti Kirjoittaja Charun »

Itellä normikaava menee näin: Vettä naamaan, vaahdotus, vaahdot naamaan, shavetella karvat pois, huuhtelu ja toistetaan kaikki 3-4 kertaa (WTG. XTG, ATG ja lopuks vielä näppituntumalla loppusilottelu, jos tarvetta ilmenee). Perään aftershave balsami iholle ja partaöljy jäljelle jääneisiin karvoihin. Ei siinä sen kummempia tarvi. :mrgreen:

Tosin, sitten jos on aikaa ja haluaa tehä kunnolla, niin suihkun jälkeen vaahdot naamaan, kuuma pyyhe vaahdon päälle, huuhtelu ja preshave öljy naamaan ja sen jälkeen tuo em. toiminta.
Elevator
Viestit: 337
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 20:22
Paikkakunta: Paimio

Re: ihon ärtyminen

Viesti Kirjoittaja Elevator »

On taas tuo ihopolitiikka alkanut parantumaan. Oli muutama viikko sitten iho todella herkillä. Tilailin eri saippuoita kokeiluun että onko joku erityisen hyvä itselleni. Peksulta sain vinkin vuohenmaitosaippuasta, yhdenlaista sellaista tilasinkin ja odotellessa ajoin tutulla ja turvallisella Wool Fatillä. Vuohenmaitosaippuakin saapui mutta se ei vaikuta kovinkaan suojaavalta. Mutta tosiaan, onneksi naama alkaa jo voimaan paremmin, liekkö osansa tuolla vaimon naamarasvakaapilla kaapilla vierailuilla vai kalaöljykapseleilla.

Sain tuolta espanjastasta tilauksen mukana näyteen i colonialin mango voiteesta. Se on sellainen ajon jälkeen levitettävä voide joka toimi kyllä hienosti vaikka siinä alkoholiakin oli hitusen. En ole tähän asti ihastunut yhteenkään aftershave tuotteeseen, eivätkä palm tyyppisetkään ole miellyttäneet suuremmin. Mitä ihmettä sitä kokeilisi? Olen ostanut lähinnä kempparikamaa stockmannilta ja sitten on noita purkkiloita mm. dermosililtä.

Mikä olisi sellainen täyteläinen, aavistuksen rasvainen kasvovoide joka voisi toimia atoopikolle? Tuo I coloniali lähtee kyllä seuraavaan tilaukseen kun sellaista teen, mutta sekin sisältää pienen riskin että onko se pidemmässä juoksussa sopiva tuote.
Vastaa Viestiin