Millainen höylä aloittelijalle?

Avatar
RazorMaster
Viestit: 6
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:26
Paikkakunta: Tampere

Millainen höylä aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja RazorMaster »

Kun tätä usein minulta kysytään, niin tässäpä tulee:
Ensin valitaan höylän pää eli otetaanko suljettukampainen (closed comb) malli, joka sopii kaikille vai avokampainen (open comb),
jossa terä tulee hieman enemmän esille soveltuen siten paremmin paksumman parran ajoon. Avokampainen tarjoaa myös tarkemman ajon ja vaikka sopiikin paremmin kokeneemmille märkäajajille, ei se ole mahdoton työkalu vasta-alkajallekaan. Kuitenkin avokampa ei anna niin helposti anteeksi ajovirheitä, kuten suljettukampainen.
Suljettukampaisia on saatavana myös "slant"- mallisina, joissa reuna onkin kahvaan nähden vinossa tarjoten näin viiltävän tarkan leikkauksen.

Seuraavaksi höylääjä päättää haluaako lyhyt- vai pitkävartisen höylän eli kevyemmän vaiko painavamman.
Tämäkin on makuasia haluaako helpommin kasvoilla pyöriteltävän vai höylän, jota ei tarvitse enää paljoakaan painaa kasvoja vasten ajon aikana.

Eniten myyn aloittelijoille suljettukampaista mallia, jonka jälkeen on sitten helpompaa siirtyä avokampaisen tai slantin käyttöön.


Ron Obvious
Viestit: 1
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 22:10

Re: Millainen höylä aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Ron Obvious »

Kiitokset tästä. Onko joku edellä mainituista erityisen sopiva, jos tarkoituksena ei ole ajaa partaa kokonaan pois vaan vain muotoilla tai rajata?
Avatar
Mosse70
Viestit: 11
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:37
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Millainen höylä aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Mosse70 »

Itse tein sen virheen aluksi että ostin Muhlen R41:sen ja se oli aloittelijalle kun taidotkin oli tasoa nolla, niin liian "raaka", hieman iho ärsytystä punoittelua yms. Nyt R89:sin kanssa kun taitoa on tullut jo sen verran niin elämä on paljon helpompaa.

Se on hyvä kun nykyään Razormasterin sivuilla on asiasta mainintaa mikä noin sopii kenellekkin.
Mühle R41/R89 Omega Proraso Feather
Peksu
Viestit: 20
Liittynyt: 08 Helmi 2015, 15:36

Re: Millainen höylä aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Peksu »

Aloittelijan kannattaa valita aluksi "pehmeästi" ottava höylä, ja keskittyä höylätekniikan opettelemiseen (= oikea teräkulma, oikea paine, höyläkäden lukittu ranne). Höylä saa olla mielellään melko painava. Liian kevyt höylä houkuttelee käyttämään liikaa painetta. Höylän painon pitää tehdä työ! Sopivia aloitushöyliä ovat mm. Edwin Jagger DE 89, Merkur HD 34C, Mühle R89, Parker 90R (85 g) ja Parker 89R (90 g).
AS-D2
Viestit: 19
Liittynyt: 12 Helmi 2015, 09:38

Re: Millainen höylä aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja AS-D2 »

Ostin ensimmäisen "oikean" höyläni noin vuosi sitten ja päädyin samantien Featherin AS-D2:een. Ajattelin silloin hankkia samantien laatuvehkeet, niin ei tarvitse olla höylää jatkuvasti vaihtamassa parempaan. Ja tätä päätöstä en ole kertaakaan katunut, vaikka monilla foorumeilla varoiteltiin Featherin terävyydestä sekä suositeltiin hankkimaan ensikoneeksi joku helpompi(?) tapaus. Höylän valintaa toki helpotti vuosikymmenten kokemus mm Gilletten Mach III:sta. Se täytyy kyllä todeta, että Gilletteen verrattuna parranajo hyvillä vehkeillä on todella mukava kokemus ilman ihoärsykkeitä jne. Featherilla lähtee helposti viidenkin päivän mittainen sänki ilman sen kummempia kommerverkkejä.

Alkuun kokeilin myös Prorason pre shave creamia ennen vaahdotusta, mutta mielestäni pelkällä vaahdolla tai geelillä saan paremman lopputuloksen vähemmällä ihoärsytyksellä. Merkurin teriä olen satunnaisesti kokeillut, mutta ne ovat mielestäni tylsähköt Featherin teriin verrattuina.

Omaan kokemukseeni perustuen suosittelen ostamaan parhaimman höylän mihin lompakko antaa mahdollisuuden. Tulee loppupeleissä halvemmaksi, kun ei tarvitse ensin ostaa halpaa ja sitten hyvää. Jos jostain pitää alussa tinkiä, niin esimerkiksi minä käytän edelleen purkkivaahtoa tai geeliä sensijaan, että levittäsin vaahdot sudilla naamaan.
Peksu
Viestit: 20
Liittynyt: 08 Helmi 2015, 15:36

Re: Millainen höylä aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Peksu »

AS-D2 on superb ja myös "pehmeästi ottava".
DrCane
Viestit: 13
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 21:41

Re: Millainen höylä aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja DrCane »

Useampi kohtuuhintainen. Vasta kun tietää mitä haluaa, voi ostaa sen kalliimman vermeen.
JiiPee
Viestit: 18
Liittynyt: 04 Helmi 2015, 11:10

Re: Millainen höylä aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Peksu kirjoitti:AS-D2 on superb ja myös "pehmeästi ottava".
On superb kyllä, mutta mun mielestä sillä kannattaa ajaa joka päivä, muuten ainakin itse joudun tekemään pari ylimääristä ajokertaa.
Mikä ei kuitenkaan haittaa, koska tosiaan ajaa niin pehmeästi, ettei ärsytystä tule.
Avatar
Bazie
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Loka 2015, 08:43
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Millainen höylä aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Bazie »

Itse päädyin tämän aiheen perusteella suljettukampaiseen malliin. Tässä mainittu Mühle R89 oli houkutteleva, mutta Mühle R89 Twist -malliin päädyin. Tuo "ruuvimekanismi" tuntui näppärältä 8-) En tiedä paljonko höylän painolla on merkitystä, mutta sitä tuli Twist-mallin mukana 26g enemmän :D
Nyt kyllä näyttää siltä ettei hyvältä näytä...
Andrimus
Viestit: 38
Liittynyt: 15 Loka 2015, 18:52

Re: Millainen höylä aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Andrimus »

Itse pidän painavemmasta höylästä ja tuo r89 nuppi on mahtava.. Ja kun siirtyy r41 avomalliin käy se vain nuppia vaihtamalla.
Tai no. sanoo mies ,jolla on höylä määrä lähtenyt keulii :shock:
Vastaa Viestiin