Onko koolla väliä?

Jaatinen1982
Viestit: 24
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 18:25
Paikkakunta: Harjavalta

Onko koolla väliä?

Viesti Kirjoittaja Jaatinen1982 »

Olen tässä tehnyt huomion vanhojen ja uusien partaveitsien välillä. Jostain syystä uudet partaveitset ovat aika massiivisia, terät ovat leveitä ja pitkiä sekä aika painavia verrattuna vanhoihin veitsiin. Veitsellä mikä on 5/8 ylähuulen ajaminen on jo aika haastavaa.

Itse pidän pienistä ja näppäristä partaveitsistä, joita on helppo ja kevyt käsitellä. Kapealla terällä saa ajettua nenän alusen näppärästi ja jotenkin muutenkin ne miellyttävät itseä. Onko partaveisten valmistajilta taidot loppu tehdä pienempiä veitsiä vai eikö niiden käyttäjistä tunnu tarpeeksi miehekkäältä, jos terän koko ei lähentele kokkiveistä?


"Joskus asioiden eteenpäin meneminen ja muuttuminen ei tarkoita kehittymistä"
T:mi Juha Hämäläinen
Partaveitsen teroituspalvelut ja kaikkea kivaa nahasta www.juhahamalainen.eu
Elevator
Viestit: 337
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 20:22
Paikkakunta: Paimio

Re: Onko koolla väliä?

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Siihen en osaa ottaa kantaa mitä nykyveitset keskimäärin ovat mutta suuntaus kyllä vintageveitsien puolellakin on se että suuremmat ovat halutuinpia. Tosin ne menevät aina harvemmin käyttöön. Yhden uuden ralf austin olen käsissäni käyttänyt, se oli 5/6 herrain pukimon ikkunasta.

Itselleni sopivin koko on 6/8, ja pidän painavasta veitsestä. Nenän alusen ajan keskeltä sivuillepäin ja jos jotain tarkottavaa on käytän 3/8 veistä paikkaamiseen. Se mieltymys ja ajomukavuus on kyllä kiinni terän mallistakin. Jos peukalolle ei ole tilaa ja otekohta on korkea, jää ote aika epävarmaksi eikä ajaminen miellytä millään terän koolla. Joidenkin veitsien kärki taas on todella terävä ja edge on viivasuora, sekään ei ole minun makuuni. Omista veitsistäni mieluisin on yksi kunnostamani Dorko sen terä on 19mm leveä ja koko veitsi painaa 50gr terän kärki on roundpoint. Taas toinen lemppareista on ihan eri koko ja painoluokassa Enkeli 4/8 joka painaa 34gr. Kuvassa vielä Feinster 5/8 joka sekin on yksi näistä eniten käytetyistä, se on varmaan se veitsi jonka kanssa lähtisi kuukauden lomalle, hyvä kompromissi.

Löytyy tuolta myös pari kookasta Fillarmonica 14 joiden koko on täysi 8/8, painoa on vajaa 70gr. No ne on ostettukin koristeiksi, onhan sellaisetkin oltava:) Eivät ne ole mitään riemukaita ajettavia, niiden kanssa joutuu pian matkustajaksi.

Oikein painavia eikä oikein kevyitä veitsiä mulla ei olekkaan, nuo varmastikkin edustavat keskisarjaa tarjonnasta.

Kuva
MikaK
Viestit: 6
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 11:00

Re: Onko koolla väliä?

Viesti Kirjoittaja MikaK »

Minulla on veitsien skaala noin 30-55g ja pidän noista painavista niin veitsien kuin höylien osalta jossa Merkurin Futur painaa 120g.
Vastaa Viestiin