Charunin restaurointiblogi

Välineiden kunnostaminen, rakentelu yms.
Charun
Viestit: 95
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 07:19

Charunin restaurointiblogi

Viesti Kirjoittaja Charun » 23 Maalis 2015, 16:59

Ajattelin tehdä tämmösen blogiluonteisen kirjotelman partaveitsen kunnostuksesta.
Itselleni tämä on ensimmäinen tämän sortin projekti, vaikka kaiken näköistä on tullutkin nikkaroitua ja näperrettyä, eli aika paljon on aikaa kulunut googesta ohjeita ja vinkkejä katsellessa. :D

Fiksauksen kohde on Frederick Reynoldsin ilmeisesti 1840-1890 valmistettu, silmämääräisesti 5/8-6/8" terällä, sarvikahvalla ja barbers notchilla varustettu leikkuri. "Erikoisuutena" tuossa ei ole kahvassa ollenkaan kiilaa, vaan molempiin puoliskoihin on jätetty materiaalia paksummin toiseen päätyyn, jolloin terälle jää sopiva rako.

Tarkoitus on pitää alkuperäinen lookki kahvaa myöten ja saada kokonaisuudesta mahdollisimman "sen näköinen, kuin se on alunperin kaupasta lähtenyt", mutta saa nähdä miten ruoste on syönyt ja onko kahvan materiaali liian kulahtanut..

Sitten kuvaseinää:

Tämmöisenä sen mulle mutsi jenkeistä kiikutti:
Kuva
Harmi kyllä, kotelo ei ole tämän oma vaan George Wostenholm & Sons Real IXL Razorin.

Tuossa näkyy kuntoa hieman paremmin:
Kuva
Melko ruosteinenhan tuo on, mutta hone wearia on todella vähän, eikä terässäkään ihan mahdottomasti ruostetta ole, eli ihan kelvolliselta projektilta vaikuttaa.

Lähempää kuvaa varresta:
Kuva

Kuva

Terä tosiaan suht hyvässä hapessa, mitä nyt pari lohkeamaa näkyy:
Kuva

Kuva

Ilmeisesti tätä on jossain vaiheessa korjailtu, tai sitten ulkonäkösyistä valmistaja on laittanut toisen pinnin teräksestä/nikkelistä/muusta kiiltävästä ja toisen messingistä:
Kuva

Tässä vielä kuvaa ruosteesta ja sen aiheuttamista naarmuista kahvassa:
Kuva

Terän selässäkin on jonkun verran ruostetta (myös kiilaton rakenne näkyy tästä):
Kuva

Loppuun vielä vertailun vuoksi Reynolds ja Shumate vierekkäin:
Kuva

Kuva

Charun
Viestit: 95
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 07:19

Re: Charunin restaurointiblogi

Viesti Kirjoittaja Charun » 23 Maalis 2015, 17:27

Sitten ei muuta kuin laitos kappaleiksi:
Kuva

Ensin Dremelillä teräs- ja messinkiharjalla pahimmat ruosteet pois:
Kuva

Kuva

Sitten hierotaan hiekkapaperiterällä - huomataan, että se ei ota riittävästi materiaalia pois - vaihdetaan kivipäähän, jolla saadaan lähes kaikki ruoste pois ja palataan taas hiekkapaperiin:

Kuva

Kuva

Hiekkapaperin jäljiltä:

Kuva

1.5mm poranterä indikoimassa tulevaa ongelmaa kiinnityksessä, eli reikä on aivan liian väljä pinnille ja sen huomasi jo ennen purkamista siitä, että terä pääsi heilumaan varsin paljon kahvaan nähden sivusuunnassa:
Kuva

Paraatipuoli hiekkapaperin jäljiltä:
Kuva

Nyt, kun ruosteet on 99% poistettu, niin seuraavaksi sitten onkin vuorossa käsinhionta metallille ja neatsfoot-öljykylpy sarville.

Jaatinen1982
Viestit: 24
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 18:25
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Charunin restaurointiblogi

Viesti Kirjoittaja Jaatinen1982 » 25 Maalis 2015, 18:36

Mukava katsella kunnostusta. Dremelin kanssa kannattaa olla aika tarkkana ja käyttää ennemmin aikaa vieviä menetelmiä enemmän kuin pilata hyvä terä Dremelin virheliikkeellä :) Oletko muuten varma, että kahvat ovat sarvea? En ole ennen nähnyt läpikuultavaa keltaista sarvea. Itselle tulee mieleen, että kahvat ovat jonkinlaista muovia ja niillä on korvattu alkuperäiset kahvat. Odotan mielenkiinnolla lisää kuvia projektin etenemisestä.
"Joskus asioiden eteenpäin meneminen ja muuttuminen ei tarkoita kehittymistä"
T:mi Juha Hämäläinen
Partaveitsen teroituspalvelut ja kaikkea kivaa nahasta www.juhahamalainen.eu

Charun
Viestit: 95
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 07:19

Re: Charunin restaurointiblogi

Viesti Kirjoittaja Charun » 25 Maalis 2015, 20:49

Ainakin hajun, liuskottumisen ja halkeemien perusteella väittäisin tuon sarvea olevan. :D
Googlella kun hakee esim. "blonde/blond/blondie horn scales", niin pitäs löytyä saman väristä matskua. :)

Jaatinen1982
Viestit: 24
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 18:25
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Charunin restaurointiblogi

Viesti Kirjoittaja Jaatinen1982 » 25 Maalis 2015, 22:12

Charun kirjoitti:Ainakin hajun, liuskottumisen ja halkeemien perusteella väittäisin tuon sarvea olevan. :D
Googlella kun hakee esim. "blonde/blond/blondie horn scales", niin pitäs löytyä saman väristä matskua. :)
No sarven hajusta ei ainakaan voi erehtyä :) Varsinkin hieno pöly mikä lähtee hionnassa ja menee sieraimiin takaa loistavat tuoksut :D
"Joskus asioiden eteenpäin meneminen ja muuttuminen ei tarkoita kehittymistä"
T:mi Juha Hämäläinen
Partaveitsen teroituspalvelut ja kaikkea kivaa nahasta www.juhahamalainen.eu

Charun
Viestit: 95
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 07:19

Re: Charunin restaurointiblogi

Viesti Kirjoittaja Charun » 28 Maalis 2015, 20:17

Vaikka työt verottaakin vapaa-aikaa, niin jotain pientä päivitystä vois taas heitellä, eli nyt on kahvat hinkattu harja+saippua-metodilla, sekä uitettu ultraäänipesurissa.
Kuvat nyt ei maailman parhata ole, mutta ehkä noistakin näkyy, että varsin hyvin on puhdistuneet:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Myös halkeemat/liuskottumat noissa erottuu nyt pesun jälkeen vielä selvemmin ja sitten pitäskin päättää stabiloinko noi liimalla/epoksilla, vai uitanko vaan neatsfoot oilissa, kunhan se saapuu.. :?
Hionnan ja kiillotuksen noille joka tapauksessa vedän.

Charun
Viestit: 95
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 07:19

Re: Charunin restaurointiblogi

Viesti Kirjoittaja Charun » 31 Maalis 2015, 04:23

Pakko oli vetää CA-liimalla noi kasaan, kun tuntu lähtevän sisälmykset muuten karkuun. :mrgreen:
Jouduin sitä ennen suoristamaan kahvat kuuman veden, lasilevyn ja painojen avulla, jonka jälkeen valutin juoksevaa CA:a rakoihin. Kuvassa ylempänä näkyy toinen puolisko liimattuna ja 600-paperilla hiottuna ja alempi vain liimattuna:
Kuva

Toinen puoli (nyt hiottu on alempi ja ylemmässä vain liimat):
Kuva

Hioin nuo palaset ensin #600, sitten #1000 paperilla ja sen jälkeen vielä hinkkasin 40 micronin teräsverkolla:
Kuva

Kuva

Pinnasta tuli todella tasainen, mutta liimasta jäi ikävät valkeat laikut niihin kohtiin, joissa oli isommat railot, vaikkakaan eivät ole silmillä katottuna yhtä rajun näköiset, kuin kuvissa.
Toivottavasti briteistä tuleva öljy parantaa noita vielä, vaikka alkuperäiseen kuntoon nähden nuo ovat jo nyt erittäin hyvällä mallilla.

Seuraavaksi pitäs sitten varmaan lähteä hakemaan rautakaupasta penkkiporakonetta ja kunnollista epoksia, tai kemiallista metallia. :D

Elevator
Viestit: 337
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 20:22
Paikkakunta: Paimio

Re: Charunin restaurointiblogi

Viesti Kirjoittaja Elevator » 31 Maalis 2015, 11:25

Jos et oli sen öljyämisen jälkeen tyytyväinen noihin kahvan puolikkaisiin, niitä voi värjätä mm hiusväreillä. Toki siinä menettää sen läpikuultavuuden helposti mutta se on yksi vaihtoehto. Jos muuten meinaat täyttää sen turhan väljäksi kuluneen reijän eroksilla tai kemiallisella metallilla niin voit koettaa myös sen reiän poraamista ylikokoon ja tapittamista messinkitangolla. Pienet seevit joutuu tekemään reikään että hioessa tasapintaan pysyy messinki tiukasti kiinni. Mielestäni toimii 2k täyttöä paremmin:)

Charun
Viestit: 95
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 07:19

Re: Charunin restaurointiblogi

Viesti Kirjoittaja Charun » 31 Maalis 2015, 15:57

Elevator kirjoitti:Jos et oli sen öljyämisen jälkeen tyytyväinen noihin kahvan puolikkaisiin, niitä voi värjätä mm hiusväreillä. Toki siinä menettää sen läpikuultavuuden helposti mutta se on yksi vaihtoehto. Jos muuten meinaat täyttää sen turhan väljäksi kuluneen reijän eroksilla tai kemiallisella metallilla niin voit koettaa myös sen reiän poraamista ylikokoon ja tapittamista messinkitangolla. Pienet seevit joutuu tekemään reikään että hioessa tasapintaan pysyy messinki tiukasti kiinni. Mielestäni toimii 2k täyttöä paremmin:)
Kiitos vinkistä, mutta tuskin värjään, kun ideana itellä tässä kunnostuksessa on kuitenkin saada mahdollisimman hyvin alkuperäiseen kuosiin, sekä tietysti ajettavaan kuntoon. ;)
Tarkotus tosiaan täytellä terän saranareikä ja porata se sopivamman kokoiseksi ja suoraksi. Nyt se on varsin vino ja soikea ja mitä netistä lueskelin, niin sleevaus toimis paremmin semmosiin reikiin, jotka on alunperinkin ollu suorassa ja kuluneet vaan käytössä väljäksi, mutta tommonen epämääräsen muotonen reikä tarttis täyttää liimalla?
Vai meinasitko jotain ihan muuta? :D

Edit. Tossa vielä pari kuvaa ko. reiästä:

Kuva

Kuva

Elevator
Viestit: 337
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 20:22
Paikkakunta: Paimio

Re: Charunin restaurointiblogi

Viesti Kirjoittaja Elevator » 31 Maalis 2015, 16:36

Sen voi porata sen reiän esimerkiksi 4-5mm kokoon. Täyttää sen messinkitapilla. Silloin sen uuden reiän voi tehdä mihin tahansa terän lapetta.

Vastaa Viestiin