Kunnostus ja kustomointi

Välineiden kunnostaminen, rakentelu yms.
Skalic
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Helmi 2015, 20:04

Re: Kunnostus ja kustomointi

Viesti Kirjoittaja Skalic »

Uulalta tullut framback sai uuden kahvan. Vielä olisi tarkoitus tehdä pieni kaiverrus tuohon kahvaan jotta se ei näyttäisi noin tyhjältä.
Liitteet
Frameback
Frameback
rajattu.jpg (161.26 KiB) Katsottu 18469 kertaa


mmarkku
Viestit: 68
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 17:36

Re: Kunnostus ja kustomointi

Viesti Kirjoittaja mmarkku »

Tuo kahvassa oleva lovi onkin hyvä keksintö, sopivasti sormi tukeutuu siihen!
Skalic
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Helmi 2015, 20:04

Re: Kunnostus ja kustomointi

Viesti Kirjoittaja Skalic »

Ja myös Monarch saanu tänään uuden kahvan. Halusin kahvaan vähän patinaa joten joutu kikkailemaan mutta tykkään :)ja tuohon pienempään loveen sormi tukeutuu loistavasti ajettaessa.
Liitteet
11216338_1651229651774696_2002267835_n.jpg
11216338_1651229651774696_2002267835_n.jpg (176.09 KiB) Katsottu 18462 kertaa
11216075_1651229631774698_354051532_n.jpg
11216075_1651229631774698_354051532_n.jpg (142.17 KiB) Katsottu 18462 kertaa
Elevator
Viestit: 337
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 20:22
Paikkakunta: Paimio

Re: Kunnostus ja kustomointi

Viesti Kirjoittaja Elevator »

tämmöstä tällä erää
Kuva
Panhead
Viestit: 1
Liittynyt: 13 Kesä 2015, 22:47

Re: Kunnostus ja kustomointi

Viesti Kirjoittaja Panhead »

Hei kaikki!

Uusi jäsen kirjoittaa ensimmäistä kertaa.

Ostin viiden kappaleen satsin eri kuntoisia veitsiä, joilla ajattelin aloittaa veitsien kunnostamisen harjoittelun, ja aikanaan niillä ajamisen. Joku saattaa tunnistaakin nämä eräältä netin kirppissivustolta.

Pohjatietoa olen etsinyt tätä foorumia lukemalla ja youtube-videoita katselemalla. Maggard ja Lewisrazors videot ovat ainakin olleet mielenkiintoista katsottavaa.

Ajattelin aloittaa veitsissäni heikoimmasta päästä, etten pilaa ensimmäisenä parasta yksilöä. Tämän yksilön kanssa mitään ei menetettäisi, sillä veitsessä oli aika iso lohkeama, ja ajattelin hioa sen tuon montun pohjan tasalle. Näin terän kärjessä olevaa ehjää aluetta voisi vielä todennäköisesti käyttää ajoon. Terän ehjä osuus vastaa suunnilleen safety razorin leveyttä. Koko terän madaltaminen tuossa määrin ei tuntunut hyvältä ajatukselta. Pelkäsin että terän kulma muuttuisi liian suureksi, kun terän reuna tulee lähemmäs sen selkää.

Kuva
Kuvassa terästä on hiottu jo 600 timantilla pienet lovet pois käyttäen sähköteippiä terän selässä.

Kuva
Tässä kuvassa terä on puhdistettu ja muotoiltu, sekä sen jälkeen kiillotettu, vaikkakaan ei tietenkään viimeisen päälle. Jotkut syöpymät olivat niin syviä, että ne näkyvät nyt entistä pahemmin.
Toinen veitsi on saanut samanlaisen kiillotuskäsittelyn. Ensi alkuun muuten ihmettelin tuossa toisen veitsen kahvassa olevia raapaleita, mutta kiillottaessani huomasin kyllä nopeasti missä vaiheessa sellaisia syntyy. Joku on siis jo "tärvellyt" tuonkin yksilön.

Puhdistukseen käytin fairyvettä, sähköhammasharjaa (Elevatorilta poimittu hyvä vinkki), teräsvillaa ja Lidlin kiillotuslaikkapaketin huopalaikkaa ja rättilaikkaa. Lopuksi hieroin tahnalla Autoglymin hopeanvärisestä tuubista käyttäen rättilaikkaa ja vielä lakanan palaa.

Terän muotoiluun olen tosiaankin käyttänyt timanttia, mutta tilasin jo Ebaysta tälläkin foorumilla mainitut 1000/3000 ja 5000/8000 (tai jotain sinne päin) hinnaltaan noin 20€/kpl vesikivet.

Mitä mieltä olette tuosta alemman kuvan toisesta veitsestä? Ovatko montut niin syviä, ettei veistä kannata tasoittaa niiden pohjan tasalle? Ja ovatko nämä veitset missään järjen mitoissa vielä kunnostuskelpoisia?

Kivaa puuhaa niiden hinkkaaminen ainakin on ollut, ja on minulla varastossa ostamastani erästä kaksi ehjää ja yksi melkein ehjä näiden lisäksi.

Terveisin,
Panhead
Elevator
Viestit: 337
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 20:22
Paikkakunta: Paimio

Re: Kunnostus ja kustomointi

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Morjesta, ja tervetuloa. Täällä fooruminpuolella on ollut viimeaikoina aika hiljaista, jos oot facebook käyttäjä nii siellä on aktiivisempaa :)

Mutta mutta asiaan, aika projektin oot ittelles ottanut. Itse melkeenpä saattaisin jo jättää nuo koristeeksi. Mutta tuolla Heljestrandin veitsellä voisi olla kyllä toivoa vaikka vetäiskin sen kolojen pohjaan saakka, ainakin kokeileminen voi kannattaa. Teräs on sellaista että sen voi teroittaa aika tylpäksikin ja silti saa aikaan ihan kohtuullisesti ajossa toimivan terän.

Ja onhan tää hauskaa, toisinaan aikaa kuluu asiaan aika paljonkin mutta hauskaa tää on, näpertelyä!
BeWiS
Viestit: 6
Liittynyt: 05 Heinä 2015, 22:03

Re: Kunnostus ja kustomointi

Viesti Kirjoittaja BeWiS »

Charun kirjoitti:Ois tulossa briteistä kolme veistä, jotka ois tarkotus vetää osiin ja kunnostaa ihan kunnolla, eli irrottaa kaikki osat, puhdistaa, kiillottaa ja terottaa.
Mitä nyt olen netin syövereistä katellut, niin tarvittavia kamoja vissiin ois:
1/6" tankoa, jota löysin Ilmailukaupasta: http://www.ilmailukauppa.fi/shopnew/ks- ... -5406.html (eikös tuo 1.57mm ole aika liki 1/16"?).
#0 prikkoja - ilmeisesti siis M1,6? Mistäs näitä? VEKOY:ltä löytyy, mutta toimituskulut nostaa hinnan täysin järjettömäksi (minimissään 7.50€ puolentoista euron tuotteelle). :shock:
4oz (~113g) pallopäävasara, jonka löysin Helmikorista: http://www.helmikori.fi/koruvasara-pako ... -3497.html
Lisäksi "alasin", jossa kolo pinnin päätä varten, jonka ajattelin vääntää vanhasta vasarasta mm. tämän ohjeen innoittamana: https://www.youtube.com/watch?v=vihhWXSbPQY

Onkos tuohon vielä löytynyt mitään järkihinnoissa olevia?
Tossa kun koettanut itsekin noita vähän katsella niin aika suolasia hintoja saa maksaa , varsinkin noista prikoista.
Siis itse tuotteeseen nähden niin hinta vaikuttaa melkoiselta. :D
Charun
Viestit: 95
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 07:19

Re: Kunnostus ja kustomointi

Viesti Kirjoittaja Charun »

BeWiS kirjoitti: Onkos tuohon vielä löytynyt mitään järkihinnoissa olevia?
Tossa kun koettanut itsekin noita vähän katsella niin aika suolasia hintoja saa maksaa , varsinkin noista prikoista.
Siis itse tuotteeseen nähden niin hinta vaikuttaa melkoiselta. :D
Eipä hirveesti oo näkyny..
Pistin tilaukseen eBaystä tommosen setin, kun tarttin välttämättä NiAg-tankoa yhteen veitseen, eikä oikeen sopivampaakaan ostopaikkaa löytyny. Viikossa tuli, mutta järkevästä hinnasta voidaan olla montaa mieltä (mut hei, harrastukset maksaa :mrgreen: ). :D
Toki boonuksena tossa setissä tuli prikkoja ja pienet ruuvi+mutteri-setit, joilla voi testailla osien yhteensopivuutta ennen lopullista kasaamista.
Timppa
Viestit: 1
Liittynyt: 28 Syys 2015, 07:52

Re: Kunnostus ja kustomointi

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Onko kukaan innokas kokeillut vielä tehdä veitsen kahvaa kivestä? Kokemuksia...
Häirikkö
Viestit: 1
Liittynyt: 21 Maalis 2017, 22:59

Re: Kunnostus ja kustomointi

Viesti Kirjoittaja Häirikkö »

Terve kaikille!
Olen uusi täällä foorumilla, mutta perinteistä parranajoa olen harjoittanut jo jonkin aikaa. Viimeaikoina on vienyt veitsien kustomointi pahasti mennessään, erityisesti kahvojen rakentelu. Ohessa pari ensi tuotosta.
Vas.Puma. 6/8 Oik. W&B.
IMG_20170327_003226.jpg
IMG_20170327_003226.jpg (168.16 KiB) Katsottu 16929 kertaa
Vastaa Viestiin