Kunnostus ja kustomointi

Välineiden kunnostaminen, rakentelu yms.
Elevator
Viestit: 337
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 20:22
Paikkakunta: Paimio

Kunnostus ja kustomointi

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Ainakin mua on näiden välineiden kunnostus ja kustomointi puraissut pahasti. Joka viikko tulee kunnostettua ainakin yksi veitsi. Jos tän topicin alla esiteltäisiin aikaansaannoksia.

Mulla on käytössä lähinnä proxxoni ja heiluvat kädet. Aikaa tuhraantuu välillä asioihin jotka voisivat olla helpomminkin tehtäviä. Mutta hauskaa on ollut:)

Tässäpä uusin tuotos, Heljestrand mk32 ja yhden palan koivukahva. Värjätty, öljytty ja vahattu.

Kuva
Viimeksi muokannut Elevator, 17 Maalis 2017, 18:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.


N-666
Viestit: 14
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 09:48

Re: Kunnostus ja kustomointi

Viesti Kirjoittaja N-666 »

Oijoi! Onpas komea!!!
Lensu
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 15:47

Viesti Kirjoittaja Lensu »

Todella tyylikkään näköinen veitsi!
Elevator
Viestit: 337
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 20:22
Paikkakunta: Paimio

Re: Kunnostus ja kustomointi

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Vietin tuossa elä osta mitään ebaystä viikon ja se loppui tänään. Ja heti tein heräteostoksen. Saa nähdä onko suorastaan toivoton projekti, se jää nyt nähtäväksi. Ainakin saa parastaan laittaa jos tästä tahtoo viel siistin saada, itseppähän itseni haastan:D
Kuva
Elevator
Viestit: 337
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 20:22
Paikkakunta: Paimio

Re: Kunnostus ja kustomointi

Viesti Kirjoittaja Elevator »

tänään tein kovia ostoksia taas ebaystä.

http://www.ebay.com/itm/301485926690?_t ... EBIDX%3AIT

Kaarevamman terän kanssa tuo saattaisi jopa toimia, siihen sopii pienempikin kalikka ja hintahan oli aika sopiva:D
jasso
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Helmi 2015, 19:12

Re: Kunnostus ja kustomointi

Viesti Kirjoittaja jasso »

Hommasin kans eilen samanmoisen, tais olla euron kalliimpi :)
Tekeekö noilla mitään?
Elevator
Viestit: 337
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 20:22
Paikkakunta: Paimio

Re: Kunnostus ja kustomointi

Viesti Kirjoittaja Elevator »

että toimiiko, en tiiä, kokeillaan:D
Elevator
Viestit: 337
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 20:22
Paikkakunta: Paimio

Re: Kunnostus ja kustomointi

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Tänään kilahti luukusta paketti, aiemmin jo postasin tohon ylemmäs mitä tuli ostetuksi.

Ajattelin että laitanpa tähän kuvia mitä entisöinti todellakin on. Koetan ottaa kuvia erivaihesta ja kirjoitella jargonia mitä tuli tehtyä ja miksi. En ole asian kanssa ihan tuore mutta virheitä teen ja jotkua asiat voin tehdä toisin kuin joku muu minua viisaampi.

Tän veitsen kohdalla on tarkoitus saada tästä lähtökohtaisesti ajoveitsi jossa saa näkyä mennyt elämä. Eli ruosteen syömät paikat puhdistellaan mutta niitä ei ole tarkoituskaan saada näkymättömiin. Mielestäni tämän veitsen kohdalla se on päämäärä jolloin veitsi säilyttää arvonsa parhaiten, ainakin minun silmissäni. Mä olen vähän pussihousu mobilisti.
Veitsen kahva on ns. celluloid kahva jota on melko vaikea korjata, vanhentuessa se kovettuu ja tässäkin on syytä varautua siihen että se voi olla rikki ennenkuin siitä valmistakaan tulee. Se jääkön nähtäväksi, varovainen saa olla. Mikäli se menee rikki, täytyy fundeerata koko päämäärä uusiksi.

En aio irroittaa terän varressa olevia muovisia osia jos ei tule pakkorakoa. Muutenkin vältän kahvan irroittamista koska uudelleen kiinnitys on harvoin alkuperäisen kaltainen.

Kuva

Kuva

Kuva
Elevator
Viestit: 337
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 20:22
Paikkakunta: Paimio

Re: Kunnostus ja kustomointi

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Liottelen fairy vedessä veitsiä puolisen tuntia, vanhat saippuajäämät ovat joskus tiukassa ja ne on saatava pois. Kuumaa vettä parempaa ainetta ei ole vielä vastaan tullut.

Kuva


Pesun jälkeen pääsee toteamaan että millainen veitsi nyt onkaan kyseessä. Kahva näyttää tällä kertaa oletettua paremmalta.

Kuva


Ruosteet poistan 600 vesihiekkapaprulla, se ei ole vielä liian karkeaa jos tahtookin vaan kiilloitella. Parempi aloittaa hienosta ja mennä karkeampaan päin ja taas hienompaan.

Kuva

Toisinaan tälläsestä myllystä on apua, sellaiset tasaisen patinoituneet terät saa kiiltämään aika pienellä vaivalla. Terän suu on syytä suojata ja kahvan saa pilalle jos hiova aines on liian karkeaa. Nyt tuossa vempeleessä on vain riisiä ja muita lautaselta tuttuja siemeniä, toimii hellävaraisena puhdistajana, ja tuo jaksaa hieroa pidempään kuin minä. Fareclaa sekaan.

Kuva
Elevator
Viestit: 337
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 20:22
Paikkakunta: Paimio

Re: Kunnostus ja kustomointi

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Pahimmat ruosteen syömät poistan tuollaisella proxxonin prändäämällä vaalealla keraamikiekolla. Se puree sopivasti.

Kuva

Kuva

Jäipä sitten kuitenkin kuvaamatta kiilloituksen välivaiheet. Käytin huopalaikkaa proxxonin kanssa, sinistä hiomatahnaa ja autosolia.
Halusin jättää tähän luonnetta, niinkuin oli alunperin tarkoitus. Tämä projekti sujui jouheammin mitä uskalsin kuvitella. Hauskaa oli!

Kuva
Vastaa Viestiin