Rollssin kunnostus

Välineiden kunnostaminen, rakentelu yms.
Charun
Viestit: 95
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 07:19

Rollssin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Charun »

Ajattelin nyt kirjoitella tästä jonkunmoisen ohjeen, kun tuli kyseinen operaatio tehtyä. Jos jotakuta vaikka kiinnostaisi, tai höylien kunnostamiseen ryhtyisi tämän luettuaan.

Ostaessa kannattaa varmistaa, että kivi on ehjä. Stropin voi suht helposti uusia, mutta kiven korjaukseen tarvitsee vähintään kaksi rikkinäistä (yleensä kolme, mutta se riippuu ihan siitä kuinka isoihin paloihin kivi on hajonnut), enkä nyt paneudu siihen tässä.

Ensin laitos pitää saada osiin. Ota terä irti teroituskahvasta. Työnnä esim. kynsillä kitkalevykokonaisuus irti akselista - jos ei työntämällä lähde, niin voit ottaa teipatuilla pihdeillä terän lukitsevasta piikistä kiinni ja vetää. Piikki on melko heppoista metallia ja tässä on vaarana se, että piikki katkeaa, eli ole varovainen ja vedä kohtisuoraa ulospäin. Piikki lähtee "putkesta" irti, kun käännät sitä 90 astetta, kallistat sen vinoon ja pujotat reiästä sisään.
Seuraavaksi paina teräväkärkisillä pihdeillä hevosenkengän muotoiset prikat akselin päistä pois. Nyt kahvan pitäisi painua kasaan puristaessa.
Purista kahvaa ja kampea sitä samalla vinoon rungon sisällä. Tarkoitus on saada akselin päissä olevat liukulaakerit pujotettua pois rungon sisällä olevista rullista. Nyt kahvan pitäisi olla irti ja halutessasi voit pujottaa rungon sisällä olevat rullat ulos. Ne saa ulos vain toisesta nurkasta molemmin puolin, mutta se on helppo nähdä kummassa päässä on enemmän tilaa. Rullaa voi joutua hieman kampeamaan esim. ruuvimeisselillä.

Akselin päissä olevat rattaat on puristettu paikalleen, eli halutessasi voit nekin irrottaa esim. pihdeillä kampeamalla, mutta se on täysin turhaa mikäli rattaissa, tai laakereissa ei ole vikaa (varaosien haalimiseen tämä on varsin hyvä tieto).

Stroppi ja kivi irtoavat taivuttamalla metalliset kynnet ylöspäin, jolloin stropin ja kiven saa pujotettua pois kansista. Mikäli ne eivät sovinnolla tule, voit kammeta esim. pienellä ruuvimeisselillä kannen ja stropin/kiven välistä. Tässä on syytä olla todella varovainen etenkin kiven kohdalla, koska se on varsin ohut ja hauras!
Terän suoja lähtee kampeamalla sen ja terän laidan välistä kynnellä, tai ruuvimeisselillä.

Nyt edessäsi pitäisi olla enemmän tai vähemmän tämän näköinen kasa osia:

Kuva

Seuraavaksi on osien perusteellinen pesu paikallaan. Itse tein tämän hinkkaamalla ensin kynsiharjalla ja saippualla pahimmat rasvat ja liat pois, jonka jälkeen upotin koko roskan UÄ-pesuriin, joka poisti loputkin rasvat ja etekin hapettumat erinomaisesti. Mikäli et omista UÄ-pesuria, niin harjalla ja pesuaineellakin pärjää hyvin, mutta vaatii vain enemmän hinkkaamista.

Kotelon sisällä olevat hammaslevyt ja rullien liukupinnat kannattaa puhdistaa huolellisesti hammasharjalla, kuten myös kahvan akselissa olevat laakerit ja rattaat. Myös kitkalevy on syytä puhdistaa huolella. Se löytyy akselin päällä olevan metalli"putken" (se joka aluksi irrotettiin) sisältä. Kitkalevy on joko valkoinen (ensimmänen tuotantomalli), punainen (toinen tuotantomalli), tai musta (viimeinen tuotantomalli) ja senkin käsittelyssä on syytä olla huolellinen; jos se hajoaa, laitos on käytännössä käyttökelvoton. Kitkalevyn ja messinkisen akselin välissä ei saisi olla lainkaan likaa tai rasvaa, koska muuten se ei toimi oikein.
Halutessasi voit myös kiillottaa osat, mutta etenkin messinkiakselin kanssa kannattaa olla varsin varovainen, jotta kitka sen ja kitkalevyn välillä pysyisi mahdollisimman alkuperäisenä (ts. jos käytät hiovaa kiillotusainetta esim. Autosol, niin akselia ei kannata hinkata liikaa).

Kiven ja stropin puhdistus ja hoito:
Sekoita ruokasoodaa veteen siten, että valmis mössö on hieman juoksevampaa kuin hammastahna. Lisää noin vettä vastaava määrä käsitiskiainetta ja sekoita hyvin.
Levitä noin 1/3 teelusikallista kiven päälle ja hinkkaa kunnolla hammasharjalla. Huuhtele ja toista kunnes soodaseos ei enää värjäydy. Tee stropille sama.
Kiven voi samalla tasata. Itse tein tämän #1000 timanttilevyllä.
Anna kuivua hyvin. Stropille min. 24h.
Kun stroppi on kuiva voit tarvittaessa hioa sen pinnan "auki" esim. #400 hiekkapaperilla - tämä myös poistaa pinnasta vekkejä/kovettumia yms. Hionnan jälkeen kosteuta nahka tarkoitukseen sopivalla öljyllä/rasvalla. Itse käytin neatsfoot oilia, mutta esim. hajusteettomalla käsirasvallakin porukka on noita ilmeisesti onnistuneesti hoitanut, mutta mitään takuita tälle en anna. :D
Kosteuttamisen kanssa kannattaa olla kärsivällinen; itse taisin lähemmäs tunnin hieroa öljyä nahkaan, ennen kuin se alkoi osoittaa elpymisen merkkejä ja rupesi joustamaan.

Kun nahka on saatu kunnostettua, voit laittaa halutessasi sen pintaan stroppitahnaa, tai käyttää sellaisenaan. Itse hieroin pintaan laatikostani löytämääni punaista "Solingen Strop Paste"a, lähinnä sen takia, että sen väri on lähellä alkuperäistä. Ominaisuuksiltaan Rollsin punaista tahnaa olisi nykyisistä lähinnä ilmeisesti musta, eli sitäkin voi halutessaan käyttää.
Tahnasta sen verran, että jos käytät itseni tavoin kiinteää tavaraa pötköstä, niin parhaiten se tarttuu nahkaan, kun käyttää hyvin kevyttä painetta, mutta suht vauhdikasta liikettä. Painamalla sen saa vain paakkuuntumaan, tai lohkeilemaan.

Kiven pintaan hieroin vaseliinia, jolla saadaan tietyistä vanhoista synteettisistä kivistä (barbers hone) leikkaavuutta pienemmäksi, eli terästä pitäisi tulla hieman viimeistellympi. Tämä ei ole välttämätöntä ja molemmille näkemyksille löytyy omat kannattajansa, mutta itse näin tämän hyväksi kyseisen kiven kanssa.

Kuvassa metalliosat kiillotettu ja stroppi pesty, sekä kivi tasattu:
Kuva
Stropissa näkyvät tummemmat kohdat ovat kovettumia, jotka on hyvä poistaa, tai ainakin pehmentää hiomalla ennen öljyämistä.

Kasaus tapahtuu käänteisessä järjestyksessä, eikä siinä ole mitään kovinkaan ihmeellistä - kunhan katsoo, että osat loksahtelevat oikeille paikoilleen ja stroppi sekä kivi menevät oikeisiin kansiin (muuten terä kulkee stropissa terä edellä ja uppoaa melko varmasti nahan sisään). Kasauksen yhteydessä on syytä rasvata esim. vaseliinilla seuraavat kohdat; akselin päissä olevat laakerit sisä-, ja ulkopuolelta, kotelon sisällä olevat hammastukset, sekä liukupinnat, joissa rullat pyörivät. Apuna tässä käytin hammastikkua ja pumpulipuikkoa. Jotkut suosittelevat voitelemaan myös akselin keskellä ja päissä olevat urat, mutta itse en sitä tehnyt, koska - kuten mainittua - kitkalevyn ja akselin väliin ei saa joutua mitään ylimääräistä ja itse ainakin epäilisin akselin pyöriessä rasvaa valuvan sinnekin.

Mikäli stropin ja kiven paikallaan pitävien kynsien taivutus ei onnistu niiden ollessa paikallaan, voi taivuttaa ne alas ilman että stroppi/kivi on kannessa ja pujottaa ne toisesta päästä kynsien alle. Pienellä työntämisellä kynsien pitäisi joustaa sen verran, että kivi/nahka sujahtaa paikalleen. Tässäkin on kiven kohdalla taas kerran syytä olla varovainen!

Terä hyvinkin varmasti vaatii teroittamista ja se näyttää onnistuvan parhaiten yhden sähköteippikerroksen kanssa, jolloin teräkulman pitäisi olla sama, kuin Rollssin omalla mekanismilla.

Lopputulos näyttää jotakuinkin tältä:
Kuva

Melkoinen parannus, vaikka itse sanonkin. :mrgreen:


Edit. Semmonen maininta vielä noista Rollsseista, että stropin ja kiven kannet menee vaan "oikeille" paikoilleen, eli niitä takasin laittaessa kannattaa olla tarkkana. Myös varren asettelu oikealle paikalleen joko kahvan sisään, tai rungon reunaan on tärkeää. Muuten saa melko varmasti kiven halki kantta sulkiessaan.
Viimeksi muokannut Charun, 06 Huhti 2016, 06:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.


Andrimus
Viestit: 38
Liittynyt: 15 Loka 2015, 18:52

Re: Rollssin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Andrimus »

Nätin olet saanut tuosta rumiluksesta. Luojan kiitos ei ainakaan vielä haluta tuollaista haalia nurkkiin.
Viikon päästä voi jo olla täysin eri homma.
Charun
Viestit: 95
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 07:19

Re: Rollssin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Charun »

Andrimus kirjoitti:Nätin olet saanut tuosta rumiluksesta. Luojan kiitos ei ainakaan vielä haluta tuollaista haalia nurkkiin.
Viikon päästä voi jo olla täysin eri homma.
:lol:

Toi on omalla tavallaan törkeen ruma, mutta samalla myös pirun kaunis laitos. Oon tossa nyt muutaman illan ihastellut ko. hökötyksen suunnittelun nerokkuutta ja kyllä toi omaan arsenaaliin täysin varmasti jää. Ajotestien jälkeen selviää jääkö ainoaksi, vai tuleeko sille kavereita. :D
Väittäsin, että tän lähemmäs partaveitsiajoa ei ilman partaveistä pääse. :mrgreen:
Vastaa Viestiin