Balsastroppi?

Hoonaus, stroppaus yms.
Charun
Viestit: 95
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 07:19

Balsastroppi?

Viesti Kirjoittaja Charun »

Onkos kukaan kokeillut balsastroppia?
Googlaillessani törmäsin moiseen ihmetykseen ja ajattelin kokeilla mokomaa, kun CrO-pulveri tipahti eilen luukusta ja Puukeskus löytyy melkein naapurista (olettaen, että sieltä löytyy balsaa).
Ideana siis ilmeisesti "kyllästää" täysin tasaiseksi hiotun balsapalikan pinta chromium oxidi-tahnalla, antaa kuivua ja ruveta terottelemaan.

Tuossa vielä linkki erääseen revikkaan, jonka mukaan ilmeisen toimiva viritys: http://www.coticule.be/the-cafeteria/topic/251.html


Charun
Viestit: 95
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 07:19

Re: Balsastroppi?

Viesti Kirjoittaja Charun »

Päivitystä tilanteeseen; Puukeskuksesta löyty ~120x9,5x7cm palikka, joka leveytensä puolesta vaikutti aika passelilta tarpeisiini. Hintakaan ei mikään älyttömän paha ollut; 14.30€ maksoi tuo kalikka, josta tekee helposti 6 stroppia.
Pituutta nyt on "pikkasen" liikaa omiin tarpeisiin, eikä pintakaan todellakaan virheetön ole, mutta oletan 60, 120 ja 360 hiekkapapereilla sen korjaantuvan.
Nyt vaan sahailemaan. :D
Elevator
Viestit: 337
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 20:22
Paikkakunta: Paimio

Re: Balsastroppi?

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Mä käytän balsastroppia jatkuvasti nykyisellään. Lähinnä viimeistelyssä se toimii, mulla on 0,5 mikronin tahnaa sellaisessa.

Jos teet sellaisen itse, on huolehdittava että se pysyy suorassa. Eli se kannattaa liimata esimerkiksi vanerikappaleeseen tai alumiinilattaan. Tollaset huokoiset puulajit elävät melko paljon, ovathan ne hydroskooppista matskua. Mulla on tuossa hyllyssä sellaista 5mm paksua balsaa odottamassa ispiraatiota että tekisin muutaman kalikan ja kokeilun miten toimisivat karkeampien timanttitahnojen kanssa.

Sellanen hyvä puoli tollasessa puustropissa on että sen kanssa ei niin helposti stroppaa terän suuta pyöreäksi kuten löysällä hihnastropilla. Mutta jos terä on hoonattu teipin kanssa, olisi teippiä käytettävä myös stropatessa.
Charun
Viestit: 95
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 07:19

Re: Balsastroppi?

Viesti Kirjoittaja Charun »

Pitääpä seurata tota elämistä, toisaalta toi on aika paksua kamaa ja ilmeisesti seissyt aika pitkään Puukeskuksen hyllyssä, mutta voi kai se siltikin lähteä turpoilemaan. Nyt vedin lasialustalla hiekkapaperilla sileeks ton palikan ja töräytin CrO:t pintaan.
Odotellaan, että kuivuu ja sitten katotaan tuleeko tosta muuta kun sanomista. :D
Charun
Viestit: 95
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 07:19

Re: Balsastroppi?

Viesti Kirjoittaja Charun »

Rupeaa menemään spämmin puolelle, mutta tämmönen tosta nyt sitten tuli:

Kuva

Jotenkin korni konsepti, että värjätyllä puunpalalla terottelee partaveistä, mutta oikeesti yllätyin, että toi toimii noin hyvin näinkin amatöörin näpeissä. :D
Hieman kyllä jäi semmonen fiilis, että tohon vois läträtä vähän enemmänkin vihreää, mutta onneksi sitä voi helposti lisätä. :)
Jaatinen1982
Viestit: 24
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 18:25
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Balsastroppi?

Viesti Kirjoittaja Jaatinen1982 »

Tuskin noin paksu puunpala hirveästi vääntelee ja onhan siitä helppo nyt sahata aina luiske kerrallaan seuraavaa stropia varten :)
"Joskus asioiden eteenpäin meneminen ja muuttuminen ei tarkoita kehittymistä"
T:mi Juha Hämäläinen
Partaveitsen teroituspalvelut ja kaikkea kivaa nahasta www.juhahamalainen.eu
Elevator
Viestit: 337
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 20:22
Paikkakunta: Paimio

Re: Balsastroppi?

Viesti Kirjoittaja Elevator »

tämmöinen muutaman euron balsastroppi jämä palikoista mitä nurkissa sattui olemaan. Toiselle puolelle vielä nahka niin menettelee ihan kohtuudella

Kuva
markku
Site Admin
Viestit: 166
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 13:02
Paikkakunta: Lohja

Re: Balsastroppi?

Viesti Kirjoittaja markku »

Mielenkiintoista, puuseppänä täytyy sen verran kommentoida, että ohutkin puu kyllä tuppaa vetelemään jos rakenne on epäsymmetrinen (balsa + alumiinilevy esim.), eli balsaa kannattaa liimata sinne toisellekkin puolelle saman verran. Jos mietitte vaikka työpöytien tasoja, niin jos yläpintaan laitetaan viilu/laminaatti/melamiini, niin alapintaan laitetaan vastaava materiaali tai pahvi jotta saadaan symmetrinen rakenne. Balsa sinänsä on aika hyvä jo tässä, jos miettii puulajeja, moni muu vetelee vielä enemmän, balsa on hötömpää -> ei ole voimaa.

Puukeskuksen tms. tiloissa voi olla kovin eri olosuhteet kuin kotona, eli kannattaa antaa puun hakea tasapainokosteutensa uudessa paikassa ennen työstämistä.
--
Markku Lehtola, ylläpito
"Olen, koska ajan (partaveitsellä)"

Parranajajien nettikauppa: http://shop.spreadshirt.fi/parrat/
Elevator
Viestit: 337
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 20:22
Paikkakunta: Paimio

Re: Balsastroppi?

Viesti Kirjoittaja Elevator »

markku kirjoitti:Mielenkiintoista, puuseppänä täytyy sen verran kommentoida, että ohutkin puu kyllä tuppaa vetelemään jos rakenne on epäsymmetrinen (balsa + alumiinilevy esim.), eli balsaa kannattaa liimata sinne toisellekkin puolelle saman verran. Jos mietitte vaikka työpöytien tasoja, niin jos yläpintaan laitetaan viilu/laminaatti/melamiini, niin alapintaan laitetaan vastaava materiaali tai pahvi jotta saadaan symmetrinen rakenne. Balsa sinänsä on aika hyvä jo tässä, jos miettii puulajeja, moni muu vetelee vielä enemmän, balsa on hötömpää -> ei ole voimaa.

Puukeskuksen tms. tiloissa voi olla kovin eri olosuhteet kuin kotona, eli kannattaa antaa puun hakea tasapainokosteutensa uudessa paikassa ennen työstämistä.
Tuossa mun stropissa on kuvasta poiketen kiinanpuuöljy käsittely. Eli ei vetele:)

nm. puuseppä täälläkin ;)
markku
Site Admin
Viestit: 166
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 13:02
Paikkakunta: Lohja

Re: Balsastroppi?

Viesti Kirjoittaja markku »

Elevator kirjoitti:
Tuossa mun stropissa on kuvasta poiketen kiinanpuuöljy käsittely. Eli ei vetele:)
Jos puu on tasaisissa olosuhteissa, niin ei se öljy siinä taida muuttaa tilannetta mihinkään?
--
Markku Lehtola, ylläpito
"Olen, koska ajan (partaveitsellä)"

Parranajajien nettikauppa: http://shop.spreadshirt.fi/parrat/
Vastaa Viestiin