Balsastroppi?

Hoonaus, stroppaus yms.
Elevator
Viestit: 337
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 20:22
Paikkakunta: Paimio

Re: Balsastroppi?

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Kiinanpuuöljyssä on nii paljon hartseja että se toimii ku lakka. Elikkäs jos sillä öljyää kaikki pinnat nii kosteuseläminen on minimaalista. Syyn suunnat kannattaa tietenkin miettiä. Stropin rungon voisi tehdä vaikkapas koivuvanerista, se ei paljoa elä niin pienessä kappaleessa. Tammen valitsin ihan ulkonäöllisistä syistä, onhan se vaneria kauniimpaa omaan silmään. Ja sekään ei enää paljoa vetele kun on ollut sisätiloissa vuosia.

optimaalinen tilanne tietenkin olisi vaikkapas alumiinilätkä johon liimaisi toiselle puolelle balsaa ja toiselle nahkaa. Balsapuoli lähinnä sitä tahnaa varten.
Puuta vaan on mukavampi käsitellä kotioloissa.

Mitä muuten tulee tuohon balsaan nii se on siitä antoisaa tavaraa että sitä voi aina hioa suoraksi, siinä ei paljoa menetä. Tuollainen palikka mikä Charunilla on voi elellä aika paljonkin kun massaa on paljon. Riippuu syysuunnista kuinka tasaista se sitten on. Mutta tuonhan voi hiasta suoraksi vaikka joka viikko ja levitellä uutta pastaa pintaan:)

Jos tuo oma stroppi alkaa elämään saa siitä takkapuuta :)


markku
Site Admin
Viestit: 166
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 13:02
Paikkakunta: Lohja

Re: Balsastroppi?

Viesti Kirjoittaja markku »

Kuivissa sisätiloissa lakalla/öljyllä ei ole mitään merkitystä...tätä mä niinku hain, kosteus kutakuinkin sama, niin käsittelyillä ei saavuteta elämisen suhteen mitään? Puhtaana pitäminen, ulkonäkö yms. sitten toinen juttu.
--
Markku Lehtola, ylläpito
"Olen, koska ajan (partaveitsellä)"

Parranajajien nettikauppa: http://shop.spreadshirt.fi/parrat/
Elevator
Viestit: 337
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 20:22
Paikkakunta: Paimio

Re: Balsastroppi?

Viesti Kirjoittaja Elevator »

markku kirjoitti:Kuivissa sisätiloissa lakalla/öljyllä ei ole mitään merkitystä...tätä mä niinku hain, kosteus kutakuinkin sama, niin käsittelyillä ei saavuteta elämisen suhteen mitään? Puhtaana pitäminen, ulkonäkö yms. sitten toinen juttu.
Taas tässä kävi se tavallinen, puhutaan aidasta ja aidan seipäistä:D
markku
Site Admin
Viestit: 166
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 13:02
Paikkakunta: Lohja

Re: Balsastroppi?

Viesti Kirjoittaja markku »

Joojoo, mut tää on mielenkiintosta, mikä on mielikuvaa ja mikä faktaa. Haluu tietää ne faktat. Kun vastaan tulee kaikenlaista, esim. polttopuita ammatikseen myyvä tyyppi höpötti oikein lehdessä kerran, että koivun lämpöarvo on oleellisesti parempi kuin muiden kotimaisten polttopuulajien. Varmaan suuri osa ihmisistä on samaa mieltä, mutta väärässä :-)
--
Markku Lehtola, ylläpito
"Olen, koska ajan (partaveitsellä)"

Parranajajien nettikauppa: http://shop.spreadshirt.fi/parrat/
Elevator
Viestit: 337
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 20:22
Paikkakunta: Paimio

Re: Balsastroppi?

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Tuo puun eläminenhän on kosteuden sekä lämmön aikaan saamaa muutosta. Kuivassa sisätilassa lämpötilan ollessa liki vakio se eläminen on äärimmäisen pientä ja puun ikääntyessä se aina vain pienenee.

Tuo on muuten mielenkiintoinen aine tuo kiinanpuuöljy. Ootko Markku siihen tutustunut. Omien harhaisten kokeilujen perusteella se on mitä mainioin aine näiden veden kanssa alttiiksi joutuvien esineiden kanssa. Stroppi nyt sitä ei ole mutta noiden veitsen kahvojen käsittelyyn olen sitä käyttänyt eniten. Imeytyy syvälle puuhuun ja kyllästää erinomaisesti, tukkii solukkoa ja vähentää hydroskooppista elämistä. Stabiloi siis jonkin verran puuta. Ja nuoöljyn sisältämät hartsit muodostavat verrattain kovan pinannkin. Sinä oot ittes väitellyt puun kanssa mua pidemmälle, tunnet varmasti mua paremmin puun solutasolta mitä minä, minä kun en koskaan saanut niitä opintoja alkua pidemmälle :D

Asiasta kolmanteen, olitko sä niissä vuosikursseissa Lahden Amkissa jolloin tehtiin uuttamiskokeita sekä lämpökäsittely kokeita, siis niitä jotka johtivat niiden yleistymiseenkin?
markku
Site Admin
Viestit: 166
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 13:02
Paikkakunta: Lohja

Re: Balsastroppi?

Viesti Kirjoittaja markku »

Ei ole tuttu, rautakaupan puuöljyllä kyllä vetelen kerran vuodessa ulkoportaat ja pihakalusteet...rautakauppatavara ei mielestäni ole kyllä parasta mahdollista, ainakaan vesiohenteinen versio. Sisälle tuleviin juttuihin olen laittanut parafiiniöljyä ainakin.

Luokkakaveri ainakin teki lopputyönsä lämpökäsittelystä, -96...-97. mutta en osaa sanoa johtiko ne mihinkään. Semmoisen muistan myös, että oli reunalistoitettu lämpökäsiteltyä tavaraa ja kun puulistaa ei oltu käsitelty, niin elivät eri tavalla -> irvisti aika pian :-)
--
Markku Lehtola, ylläpito
"Olen, koska ajan (partaveitsellä)"

Parranajajien nettikauppa: http://shop.spreadshirt.fi/parrat/
Elevator
Viestit: 337
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 20:22
Paikkakunta: Paimio

Re: Balsastroppi?

Viesti Kirjoittaja Elevator »

parafiiniöljyä olen itsekkin käyttänyt monessa paikassa. Se muuten sopii oikeinkin hyvin säilytysrasvaksi noiden veitsien kanssa! Se vaan haihtuu verrattain nopeasti, niitä hartseja ei juurikaan ole. Hyvää ainetta kaikkiaan. Viime kesänä tehtiin Paimion Uimahalliin sauna jossa käytettiin parafiiniöljyä lämpökäsitellyn haavan kanssa. Tuntui oikein korostavan sitä lämpökäsitellyn puun paahteista hajua. Meinas siivooja olla ihmeissään kun haju vain korostui kun kiuas lämmitettiin ensimmäisen kerran. No eipä se kauaa haissut, muutaman päivän, mutta aika sankka se paahteinen haju kieltämättä olikin :)
Vastaa Viestiin