Ensimmäistä kertaa veistä teroittamassa

Hoonaus, stroppaus yms.
Charun
Viestit: 95
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 07:19

Re: Ensimmäistä kertaa veistä teroittamassa

Viesti Kirjoittaja Charun »

Elmo78 kirjoitti:Suositelkaapas hyvää ja halpaa (LOL) luuppia tms. jolla näkee terän riittävän läheltä että saa terän terävyydestä vähän faktaa mutun sijaan.
Tommosella ite oon luuppaillu: http://www.ebay.co.uk/itm/10-15-20-25X- ... 27e18752f3

Laatu nyt ei päätä huimaa, mutta linssit on ihan OK ja ledit linssien reunassa valasee ainakin itelle riittävästi. :)

Edit. Ja siis tuolla 10/15/20/25X versiolla menen, tuo toinen näyttää vielä aneemisemmalta. :D


Elmo78

Re: Ensimmäistä kertaa veistä teroittamassa

Viesti Kirjoittaja Elmo78 »

Tyylikkäät lasit :) Kiitos linkistä! Täytyy ehkä tuollaiset hommata. Jos en sitten käytä tätä tekosyynä ostaa makrolinssi järkkäriin. :D
Charun
Viestit: 95
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 07:19

Re: Ensimmäistä kertaa veistä teroittamassa

Viesti Kirjoittaja Charun »

Elmo78 kirjoitti:Tyylikkäät lasit :) Kiitos linkistä! Täytyy ehkä tuollaiset hommata. Jos en sitten käytä tätä tekosyynä ostaa makrolinssi järkkäriin. :D
Ei riitä (ainakaan omasta mielestä) makroputki ilman jatkoja terän tarkasteluun.. Tuolla kuvaketjussa on cropattu kuva Nikonin 105mm makrolla lähimmältä tarkennusetäisyydeltä kuvattuna.
Itsehän pistin tilaukseen USB-mikroskoopin terän tarkasteluun. :mrgreen:
Avatar
Pithor
Viestit: 11
Liittynyt: 18 Maalis 2015, 13:33

Re: Ensimmäistä kertaa veistä teroittamassa

Viesti Kirjoittaja Pithor »

Itse harvoin käytän mitään suurennusta, paitsi jos luulen, että on minimaalista pistekorroosiota terän kärjessä. Alussa voi olla mielenkiintoista, että näkee mikä tapahtuu teroittamisessa, mutta en näe siinä hirveasti hyötyö esim. naarmukuvion arvioimisessa.
Elevator
Viestit: 337
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 20:22
Paikkakunta: Paimio

Re: Ensimmäistä kertaa veistä teroittamassa

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Pithor kirjoitti:Itse harvoin käytän mitään suurennusta, paitsi jos luulen, että on minimaalista pistekorroosiota terän kärjessä. Alussa voi olla mielenkiintoista, että näkee mikä tapahtuu teroittamisessa, mutta en näe siinä hirveasti hyötyö esim. naarmukuvion arvioimisessa.
Kertomastasi päätellen oot teroittanut partaveitsiä paljon, kokemusta on kertynyt. Itselläni ei ole kuin vasta muutaman sadan veitsen kokemus joten kyllä minä vielä tarkistan suurennuslasilla, luupilla, mikroskoopilla toisinaan teroitustuloksen ja välivaiheitakin. Jotkut teräslaadut ovat sellasia että on tiedettävä tarkalleen mitä tekee. Esimerkiksi nuo inox terät ovat välillä sellaisia että ei tiedä pitäisikö jollakin karkeudella vielä jatkaa vai olisiko ollut viisaampaa vaihtaa tiheämpään karkeutee jo kymmeniä vetoja ennen.

Uudet kivet ovat kanssa aina sellaisia tuttavuuksia joiden ominaisuudet selviävät mielestäni parhaiten näkemällä miten kivi käyttäytyy.
Nyt juuri tuli viime viikolla englannista kolme luonnonkiveä joiden sielunelämää täytyy tutkia useamman veitsen ja suurennusaparaatinkin kanssa.
Charun
Viestit: 95
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 07:19

Re: Ensimmäistä kertaa veistä teroittamassa

Viesti Kirjoittaja Charun »

Tipahti torstaina eBaystä hommattu parin kympin 3k/8k kivi postiin ja äsken vedin elämäni ensimmäiset hoonaukset.
Kivi itsessään yllätti positiivisesti, kun hinnan perusteella odotukset ei ollu kovinkaan korkealla. :mrgreen: Pinta toki oli varsin epätasainen näihin hommiin ja ensimmäisenä tasoitinkin sen 320, 600 ja 1000 vesihiomapaperilla lasilevyn päällä.
Aiempaa kokemusta näin hienoista kivistä ei itselläni ole, kun ei ole tarvinnut mitään puukkoa ihmeellisempää aiemmin terotella, mutta näppituntumalla väittäsin kyseisen kiven olevan erittäin pätevä vaihtoehto itseni kaltaiselle aloittelevalle hoonaajalle, joka ei viitsi satasia laittaa kiviin heti alkuun, enkä kyllä ihan heti keksi itselleni perusteita lähteä tuosta "päivittämään" esim. Norttoniin tai muuhun nimekkäämpään kiveen.

3000 karkeus on turhan hieno alkuteroitukseen, mutta koska oma 1k kivi on edelleen postin hellässä hoivassa, eikä saapumisesta ole mitään tietoa, niin päätin lähteä tuolla liikkeelle. Kyllähän tuollakin terän saa aikaan, mutta varsin hidasta puuhaa se on (itsellä meni useampi tunti telkkarin ääressä hieroessa terää kuntoon, mutta se johtui enimmäkseen terässä olleista lovista, jotka olisi ollut huomattavasti nopeampi työstää pois karheammalla kivellä). Mikäli terä kaipaisi vain kevyttä uudelleenteroitusta voisin kuvitella tuon kiven toimivan siinä vähintäänkin asiallisesti.

Kiven jälkeen vedin muutaman (~30-50) vedon balsastropilla ja sen jälkeen vielä Vapaaherralta tulleella Erben lehmännahkastropilla.

Ajamaan en vielä ole ehtinyt, mutta tuossa pari kuvaa. Ensimmäisessä näkyy terä 3k:n jälkeen (pahoittelut hieman epätarkasta kuvasta - tuolla USB-mikroskoopilla on todella vaikea saada fokusta kohdalleen, koska se heiluu jalustassa kuin hullun mulkku mielettömän perseessä):

Kuva

Koko prosessin jälkeen hieman suuremmalla suurennoksella (ja paremmalla tarkennuksella&valolla):

Kuva

Vaikka jälkimmäisessäkin kuvassa näkyy melko selvästi naarmuja terässä, niin paljaalla silmällä tarkasteltuna se on täysin peilaava, eli kovinkaan isoista jäljistä ei voi puhua.

Kynsi- ja hiustestit tuo terä läpäisee heittämällä ja itse olen varsin tyytyväinen lopputulokseen tähän mennessä - katsellaan sitten ajon jälkeen, onko naama sileä, vai vereslihalla. :mrgreen:
Charun
Viestit: 95
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 07:19

Re: Ensimmäistä kertaa veistä teroittamassa

Viesti Kirjoittaja Charun »

Nyt on sitten em. terällä ajettu ja varsin onnistunut ensiteroitus. Ainoa mistä huomasi, että karvat katkeili oli ääni. Ei raastanut tai nykinyt ja ihokin on täysin punoituksesta vapaa, vaikka kolmella passilla tälläkin kertaa vedin. :)

Riittävän hitaasti ja tunnollisesti kun hoonaa ja stroppaa, niin nähtävästi aloittelijakin voi saada hyvää jälkeä aikaan halvemmillakin kivillä. :)
mmarkku
Viestit: 68
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 17:36

Re: Ensimmäistä kertaa veistä teroittamassa

Viesti Kirjoittaja mmarkku »

Näin aloittelevana veitsen käyttäjänä tuli mieleen jotta saakohan veitsen "pilattua" liikaa stroppaamalla, eli pitäisikö stropatessa käyttää hyvin pientä painetta (veitsen oma paino) jottei terä pyöristy?
Ja jos noin pääsee käymään niin ei kai siinä sen jälkeen auta muu kuin hoonata varovasti teräkulma uudelleen?
Elevator
Viestit: 337
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 20:22
Paikkakunta: Paimio

Re: Ensimmäistä kertaa veistä teroittamassa

Viesti Kirjoittaja Elevator »

mmarkku kirjoitti:Näin aloittelevana veitsen käyttäjänä tuli mieleen jotta saakohan veitsen "pilattua" liikaa stroppaamalla, eli pitäisikö stropatessa käyttää hyvin pientä painetta (veitsen oma paino) jottei terä pyöristy?
Ja jos noin pääsee käymään niin ei kai siinä sen jälkeen auta muu kuin hoonata varovasti teräkulma uudelleen?
Juurikin tästä on kysymys stroppaustekniikan oppimisessa. Löysän stropin kanssa tai liiallisella voimankäytöllä sen juuri teroitetun terän voi saada pyöreäksi. Minun suositukseni ensimmäiseksi stropiksi on maila, sen kanssa oppii oikeat liikkeet eikä niin suurta mahdollisuutta terän suun ryssimiseen ole. Itsekkin tosin olen aloittanut oman touhuamiseni hihnastropilla, kai se on jo hyvän matkaa toista kymmentä vuotta vanha ja onhan siinä jälkiä opettelusta:) Alkuun on hyvä opetella ne oikeat liikkeet hitaasti ja harkiten, nopeus ja varmuus tulee kuin itsestään kun liikkeet ovat lihasmuistissa.
Vastaa Viestiin