Luonnonkivet teroituksessa

Hoonaus, stroppaus yms.
Elevator
Viestit: 337
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 20:22
Paikkakunta: Paimio

Luonnonkivet teroituksessa

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Onkos täällä foorumilla tyyppejä joilla on koekemusta japanilaisista luonnonkivistä? Tai kiinalaisista vastaavista?

Olis mukava tarinoida asiasta, sillä itse ainakin olen opetellut hommaa kantapään kautta. Erilaisia kivityyppejä on kerääntynyt ja on ollut mahdollisuus käyttää monenlaista myös yhden toisen harrastajan vanavedessä. Synteettisiä käytän edelleen asetukseen ja joillekin tietyille teräksille, mutta varsinaisen teroittamisen oon nyt hairahtuntu tekemään pääosin luonnonkivillä. Liuskekiviä, Coticuleja, Belgian Blueta, Welsh Slateja sekä paria Thurigiania olen käyttänyt jonkin verran, mutta niiden kanssa en ole päässyt samalle aaltopituudelle.

Japanilaisten kivien käyttö on ollut sopivinta mun vartalolleni. Idea on, että teroittaminen tapahtuu aina yhdellä kivellä, jonka kanssa käytetään erikarkeuksisia nagura -kiviä. Nyt mulla on pari kiveä, Ozuku mizu asagi kan sekä Shoubudani, jotka ovat molemmat verrattain kovia. Naguroita taas on kolmea eri asano tyyppiä ja tomoja löytyy myös. Tuli tehtyä videokin tosta omasta tyylistä teroittaa. https://www.youtube.com/watch?v=GwCcAq-0jhg

Vaikka tässä on nyt jonkinlaista kokemusta kertynytkin noista eri kivistä, niin en oo missään nimessä vielä asiassa pitkällä. Synteettisillä teroitin vuosia ja näiden luonnonkivien kanssa on edelleen homma opettelussa. Jnat oli ensimmäisestä teroituskerrasta lähtien jokseenkin helposti omaksuttava, tekniikka ja lopputuloskin oli mieleinen.