Aloitussetit, mitä hankin kun aloitan harrastuksen?

Linkit muualle yms.
Peksu
Viestit: 20
Liittynyt: 08 Helmi 2015, 15:36

Re: Aloitussetit, mitä hankin kun aloitan harrastuksen?

Viesti Kirjoittaja Peksu »

Aloituspaketiksi suosittelen (höylämiehelle):
Partasuti, Vulfix Grosvenor 404 bristle/badger mix, koska se on älyttömän hyvä suti halpaan hintaan (se maksaa halvimmillaan n. 15€)
Sutiteline tai narun pätkä, miksi? Kasasin sudin itse ja silloin selvisi sen rakenne eli kannattaa välttää varren sisäpuolella olevan karvan kastelemista. Enää en liota suti kuin puoleenväliin karvoja ja kuivaan telineessä ainakin 12 h. Naru on tarkoitettu sudin kuivattamiseen ei omaan kaulaan :idea: :lol: .
Kulho, murokuppikin käy
Parranajovoide, se on helpompi hallita kuin saippua
Partahöylä, suosittelen closed comb -mallia ja paino mielellään 60 g ja yli.
Partaterät, joutuu kokeilemaan erityyppisiä teriä ennen kuin löytyy omalla naamalle sopiva
Partabalsami, mielellään alkoholiton

Tällä combolla pääsee hyvään alkuun ja suht'koht' edullisesti.


Elmo78

Re: Aloitussetit, mitä hankin kun aloitan harrastuksen?

Viesti Kirjoittaja Elmo78 »

Höylä: Muhle R89 tai vastaava (keskiagressiivinen höylä jolla pääsee helposti alkuun mutta josta ei välttämättä tarvitse koskaan luopua)
Terä: Astra SP / Personna (massojen vaihtoehto ja hyvästä syystä)
Suti: Halpis mäyrä tai villisika (hyvät sudit on kalliita ja suosittelen että aloittelija pääsee harrastuksen makuun ennenkuin hankkii kalliin sudin)
Ajovoide: Bodyshop Maca Root / Bluebeards revenge / Proraso tuubi (Perusvoiteet toimivat hyvin ja vaahtoutuvat helposti)

Näillä aloitin itse ja kaikki paitsi R89 on vielä käytössä puolen vuoden jälkeenkin. Annoin höylän työkaverille koekäyttöön perinteiseen parranajoon tutustuttaakseni ja hän osti sen omakseen.

Tervetuloa paremman parranajon maailmaan!
ssheikki
Viestit: 1
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 01:37

Re: Aloitussetit, mitä hankin kun aloitan harrastuksen?

Viesti Kirjoittaja ssheikki »

Vaahdotuskulho ei tosiaan ole mikään must. Kasvovaahdotus kannattaa opetella varhain, vaikka kulhomeiningistä enemmän tykkäisikin pitemmän päälle. Reissussa säästää kovasti aikaa ja matkatavaratilaa. Kasvovaahdotuksen kuoriva vaikutus on myös ihan toista luokkaa. Itse käytin sutia ja saippuaa liki 15 vuotta ennen varsinaiseen märkäajoon (DE-höylineen ja veitsineen) hurahtamistani ilman tietoakaan vaahdotuskulhojen olemassaolosta tai käytöstä.. Kulhossa saa tietysti enemmän vaahtoa vähemmällä aineella, ja jos ei joka aamu halua jynssätä naamaansa kuorimismielessä, kulho kannattaa pitää repertuaarissa.
markku
Site Admin
Viestit: 166
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 13:02
Paikkakunta: Lohja

Re: Aloitussetit, mitä hankin kun aloitan harrastuksen?

Viesti Kirjoittaja markku »

Homma aloitettu, höyläajajilta toivoisin tarinaa tuohon..

http://www.parranajajat.fi/sivut/?page_id=426
--
Markku Lehtola, ylläpito
"Olen, koska ajan (partaveitsellä)"

Parranajajien nettikauppa: http://shop.spreadshirt.fi/parrat/
Vastaa Viestiin